21 oktober 2009

kopen of zelf doen?

Soms loont het om dingen zelf te maken. Zoals ik gisteren al vertelde maak ik zelf soja-yoghurt. Een pot van 500 ml kost 1,60 en is genoeg voor ongeveer 3 porties. Een literpak sojamelk kost bij de Albert Heijn 1,14 (betere prijzen bestaan ongetwijfeld). Van één pak melk maak ik 7 porties yoghurt. En door steeds een beetje yoghurt achter te houden als starter voor een nieuwe voorraad hoef ik het nooit meer te kopen. Een gewoon pak yoghurt koop je al voor zo'n 70 cent. Het zelf maken van gewone yoghurt loont daarom een stuk minder.

Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met brood? Een fatsoenlijk volkorenbrood kost in de supermarkt zo'n 1,80. Bij de bakker ben je al snel 2,20 kwijt. Is het dan niet voordeliger om zelf te bakken? De ingrediënten, de energie die er in gaat zitten en - dat is vaak mijn valkuil - de houdbaarheid van het brood spelen daarbij een rol. Mijn ervaring is, dat het bij mij thuis alleen loont als ik in het weekend een paar broden bak. Dan weet ik immers dat ze op gaan voor de versheid er af gaat.

Als beginnend moestuinier had ik als wintergroente spruiten gepoot. De spruiten waren van het begin af aan zorgenkindjes. Ik weet niet hoe alle verschillende beestjes heten die mijn spruiten bewoond hebben, maar neem van mij aan: ze waren met velen. Aangezien ik geen gif wil gebruiken, heb ik de schade waar mogelijk handmatig bestreden. En nu de oogsttijd aan brak zag ik tot mijn trots dat een heel aantal spruiten al het geweld overleefd had. Alleen: de oogst van drie planten bleek net genoeg voor één persoon. En dat terwijl de spruiten vandaag in de supermarkt 59 cent per pond kostten.

En zo stuntel ik vaak mijn weg door consuminderland. Loont het de moeite om zelf een sjaal te breien als wol duur is en een sjaal bij de H&M maar een paar losse Euro's kost? En wat nou als die goedkope sjaal gebreid is door kinderhandjes in Azië en met een vervuilend vliegtuig de halve wereld over gevlogen is?

Ik probeer mijn afwegingen zo integer mogelijk te maken en zowel goedkoop als verantwoord bezig te zijn. Maar soms ontbreekt het mij aan voldoende informatie om alles tegen elkaar af te wegen en blijk ik achteraf blijmoedig precies de verkeerde keuze te hebben gemaakt.

9 opmerkingen:

  1. yep, veel afwegingen te maken, belangrijk en even vaak blijmoedig de goede denk ik :).

    vraagje: welk merk yoghurtmaker heb jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deze ooit (nieuw!) op een rommelmarkt gescoord voor 5 euro van iemand die geen idee had wat het was. even spieken welk merk...
    SHG staat erop en hij lijkt sprekend op deze:
    http://www.brouwmarkt.nl/catalog/yoghurtmaker-severin-electrisch-incl-potten-p-1119.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig: ik worstel met hetzelfde. Daarbij genomen dat mijn energie niet eindeloos is. Ik heb er recent ook een blog over geschreven. Maar het is heel erg moeilijk inderdaad!
    Maar wat uit de moestuin komt, daar weet je in ieder geval precies hoe het zit -)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Buffer: ik las het op je blog. Ik kan me voorstelen dat je in jouw situatie ook energie als kosten/baten factor meenemen en dat bepaalde keuzes dan weer anders uit zullen vallen. Dat maak ik nu - in het klein weliswaar - mee met mijn arm en schouderbreuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alsof ik hier een bericht van mezelf zit te lezen. Ik ga je volgen hoor! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, heel herkenbaar! Leuk blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mama Monique: ah, nog zo'n stuntelende consuminderaar? ;-P

    @Makya: thanx!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sjaals hoeven niet persé door kinderhandjes gemaakt te worden. Bij sommige (web-)winkels kun je sjaals kopen die juist bijdragen aan de welvaart van de arme bevolking en daarbij worden ook de rechten van het kind bewaakt.

    Groetjes,

    Dana

    BeantwoordenVerwijderen