29 mei 2010

aardappel knoflooksoep

Vanavond hebben we eters en dat hadden we eigenlijk niet zo handig gepland. De hele dag hadden we een vol programma, waardoor er niet veel tijd over bleef om uitgebreid te koken. De kunst is dan om een makkelijk, maar aantrekkelijk menu samen te stellen dat niet over komt alsof je je er gemakkelijk van af maakt. Daarvoor zijn niet altijd flitsende gerechten nodig; de tafel een beetje mooi dekken presentatie maakt al een wereld van verschil. En mijn vaste truc is om zoveel mogelijk te koken met groenten uit eigen tuin; daar win je alle harten mee.

Een paar maanden geleden heb ik het recept hier onder voor het eerst gemaakt, toen we voor een groot gezelschap een voorgerecht moesten bereiden. Ik ben een grote fan van soep bij de maaltijd en dit recept bleek een groot succes. Het is makkelijk, smakelijk en, niet onbelangrijk, goedkoop. Bovendien heb ik zelfs overtuigde carnivoren met dit recept kunnen verleiden. Als je het een beetje hip opdient kun je er prima mee voor de dag komen. Nu had ik nog knoflook uit eigen tuin, maar de aardappelen zijn nog niet helemaal klaar, dus ik heb een beetje vals gespeeld met piepers van de Lidl. Maar dat mag de pret niet drukken.

Nodig:

1 middelgrote ui of 2 sjalotten, gesnipperd
750 gram aardappelen (+/-), in dobbelsteentjes
3 stengels bleekselderij, in stukjes
1 liter bouillon
1 bol knoflook
olijfolie
peper en zout naar smaak

Bereidingswijze:

- Snij de top van de bol knoflook af, zodanig dat alle teentjes onthoofd zijn
- rooster deze een uurtje in de oven op 175 graden

- fruit in de olijfolie de uitjes tot ze glazig zijn
- voeg de bleekselderij, aardappelen, peper en zout toe
- giet de bouillon over het geheel en laat ongeveer drie kwartier sudderen

- als de knoflook is afgekoeld kun je heel gemakkelijk de inhoud van de teentjes eruit "scheppen"
- doe deze inhoud in een kommetje en prak het door elkaar
- voeg aan het eind van de kooktijd de knoflook aan de soep toe
- maak met de blender of foodprocessor een romig geheel van de soep.

En de rest van het menu?

Tomatensalade met balsamicodressing en verse basilicum, verse tagliatelle met spinazie/blauwe kaassaus en pijnboompitten en ijs toe.

En nu moet ik rennen, anders is het niet op tijd af. Eet smakelijk allemaal!

3 opmerkingen:

  1. Het ziet er erg appetijtelijk uit! Dank voor het recept. Inspiratie voor het koken is altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Vlijtig Liesje: Een goedkoop recept waar je lekker de blits mee kunt maken wil ik natuurlijk niet voor mezelf houden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal top! Ik heb deze soep voor de eerste keer gemaakt en jouw recept gekozen. Als amuse bij kerstdiner. Viel bij iedereen in de smaak . Komend weekend ga ik hem weer maken tijdens vriendenweekend in de Ardennen. Het sterke van dit recept is trouwens dat de knoflook gepoft wordt ipv gebakken.

    Grtjs, Tim

    BeantwoordenVerwijderen