04 mei 2010

ongeduld

Ongeduld is een vervelende eigenschap die me in de loop der jaren al heel wat geld heeft gekost. Dat bedacht ik me toen ik net in het tuincentrum wat voorgekweekte groenteplantjes stond af te rekenen. Een tomaat, een aubergine, mini-komkommer, wat paksoi, wat sla en dat was maar een deel van de aanwinsten. Toch stond er niets in mijn karretje wat ik vorig jaar niet al in de tuin had staan en waar ik dus zaad van had kunnen winnen. Sterker nog: van sommige plantjes had ik zelfs al zaad in huis, maar kiemde het niet (lees: niet snel genoeg), of het kiemde wel waarna ik het te vroeg heb buiten gezet waar het na de eerste koude nacht verpieterde.

Bleven de kosten van mijn ongeduld beperkt tot de tuin, dan viel het nog mee. Maar dan denk ik aan de keren dat ik niet de tijd nam om op zoek te gaan naar het voordeligst geprijsde product, de keren dat ik dacht dat ik iets zonder de handleiding te lezen wel even kon installeren (met alle desastreuze gevolgen van dien), die keer dat ik de kortste route nam in de parkeergarage en daarbij met mijn autodak klemvast onder een stalen balk kwam te zitten; de kosten van mijn ongeduld zijn in de loop der jaren behoorlijk opgelopen.

Ik probeer me doorlopend bewust te zijn van deze eigenschap en ik pas alle denkbare technieken toe om mijn innerlijke onrust weg te laten vloeien zodra die op komt borrelen. Met wisselend succes.

Als ik dus nog eens triomfantelijk beweer dat ik door niet te roken geen prijzige slechte eigenschappen heb, dan moet ik mezelf voortaan tot de orde roepen. Maar wie weet is de bewustwording van het stevige prijskaartje aan mijn ongeduld wel een keerpunt?

5 opmerkingen:

  1. Bewust worden, accepteren, er van houden, er om lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent het je bewust. Nu alleen op het moment van ongeduld even geduld hebben en misschien anders handelen. Of wil je te snel veranderen?Groetjes Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doordat je je ontwikkelt loop je tegen nieuwe 'problemen' aan. Het is haast wel lekker om hiermee aan de slag te kunnen en een strategie te bedenken. Bedenkt dat ten tijde van je gehaaste leventje dit nooit een issue geweest zou zijn. Dat ongeduld hangt samen met dat druk druk druk. Heel veel heb je al veranderd en dit is gewoon nu aan de beurt. Voor mij is het ook herkenbaar. Wat ik vind helpen is bewust iets anders gaan doen, vooral iets met je handen (iets lekker schoonmaken of zo). Afleiding zoeken zodat je het weer in perspectief kunt zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het bewust worden van de eigenschap is inderdaad een goede start. Misschien niet eens van verandering, maar wel van acceptatie of van het adopteren van een afleidingstactiek. En als al mijn ongeduld omgezet zou worden in een schoonmaakdrift, dan zou mijn gezin mijn ongeduld alleen maar toejuichen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar zeg je zowat, consuminderen gaat vrijwel hand in hand met geduld. Ik heb ook bijna geen geduld. Alles moet meteen en eigenlijk eergisteren. Gelukkig word ik wat ouder en merk ik dat het soms helemaal niet helpt om iets snel te doen, maar of ik nou helemaal van dat ongeduld afkom weet ik niet. 't Is ook de aard van 't beestje, hè. Tja...

    BeantwoordenVerwijderen