19 maart 2011

thuis

Dit weekend hebben we een Poolse couchsurfer te gast. Een jonge hovenier die door Europa trekt om iets van de wereld te zien en om te bepalen waar hij het best zijn eigen bedrijfje kan starten.

Mijn ambitie is om iedere couchsurfer het gevoel te geven dat hij een oude vriend is die zich thuis voelt in ons huis. Iedere keer is het weer een avontuur om een wildvreemde, waar je hooguit wat mails mee hebt gewisseld, te ontvangen en te ontdekken wie hij is en hoe hij in het leven staat. Tot nu toe zijn het altijd bijzondere en fijne ervaringen geweest waar we allemaal (en ik hoop de surfers in kwestie ook) erg veel voldoening uit halen.

Altijd als we logés hebben zie ik opeens haarscherp mijn huis door de ogen van een ander. De onvolkomenheden, maar vooral ook de warmte en de knusheid van ons nest. Zo snijdt het mes aan twee kanten: als Damian straks vertrekt hebben we niet alleen het gevoel dat we zelf op reis zijn geweest, maar hebben we ook hernieuwde waardering voor ons huis als de vertrouwde basis waar we graag naar terugkeren.

10 opmerkingen:

  1. Ooit zag ik ons huis door de ogen van een controleur voor de WOZ.Dat was geen prettig gevoel.IK zette vlug mijn eigen "bril"weer op.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. Wat een leuk initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina: hihi, zo heb ik mijn huis nog nooit bekeken. Maar gezien de aanslag van dit jaar had hij mijn huis hoog zitten...

    @Simglemam: het heeft ons leven echt in positieve zin veranderd, maar het is lastig uit te leggen aan anderen. Veel mensen vinden het maar raar dat we daar geen geld voor vragen, maar dat vind ik nou juist de charme er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om zoiets te doen. Fijn om zo'n warm thuis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed initiatief! En het kan ook geen kwaad om je huis eens van "de andere kant" te bekijken. Krijg je er toch nog wat meer waardering voor... Fijne zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha ik ben misschien een doos maar je zegt dat mensen het raar vinden dat jullie er geen geld voor vragen, ik zal je vertellen ik was niet eens op het idee gekomen dat je er geld voor zou kunnen vragen.
    Een eter meer of minder wat maakt het uit? En met zo'n gast heb je zelf toch ook een beetje vakantie gevoel?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel leuk idee!
    Zelf zou ik het niet durven omdat ik nogal slordig ben als ik in mijn creatieve buien ben (licht uitgedrukt!) en dan durf ik al helemaal niet door de ogen van de gast kijken of ik krijg al schrik! Maar heel tof dat jij het wel durft. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je dat doet! Ik heb wel over couch surfing gelezen, maar heb het nog aangedurfd om me ook echt op te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het een heel warm en ook wel een beetje moedig initatief.
    Het is bij ons zeker de zoete inval, maar een wildvreemde laten slapen..ik durf het niet.
    Ik ben maar eerlijk in mijn reactie.
    Want heel misschien zijn er wel meer mensen die het denken maar niet opschrijven.
    Ik ben echt niet ongastvrij, maar misschien wel een beetje een bangerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @casadimama: ik ben blij met je eerlijkheid; het is volgens mij precies hoe mijn ouders er over denken (maar niet meer hardop zeggen). Tot nu toe hebben we alleen maar leuke ervaringen gehad en dat horen we ook van de ervaren surfers die bij ons langs komen. Maar het hoeft maar één keer minder leuk te zijn en het beïnvloedt waarschijnlijk ons hele beeld. Wat me gerust stelt is dat het altijd mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar anderen; die graag écht contact willen maken en niet alleen maar logeren en weer vertrekken. En eerlijk is eerlijk, ik zal mijn portemonnee niet open op tafel laten liggen. Maar het is wel voorgekomen dat we een surfer onze huissleutel gaven omdat we zelf even weg waren.

    BeantwoordenVerwijderen