30 april 2011

haken

Een paar maanden geleden vond ik dat ik maar eens moest leren haken. Eerder had ik al het breien ontdekt als meditatieve bezigheid, maar mijn begerig oog viel steeds op mooie gehaakte dingen. Ik haalde een naald, wat katoen en bekeek talloze tutorials op Youtube.

Het duurde even voor ik het onder de knie had, maar na een paar avonden had ik iets gefabriceerd dat toch heus op een "grannysquare" leek. En die werd gevolgd door een volgende. En nog één. Haken bleek zo mogelijk nog bevredigender dan breien, omdat er slechts één naald voor nodig is en een steekje laten vallen een stuk minder reparatie vergt. En je kunt er geweldige dingen mee. Zoals grannysquares maken.

Enfin, inmiddels zijn we zo'n 80 grannysquares verder en heeft mijn beste vriendin een prachtige zoon op de wereld gezet. Dat vroeg om een bijzonder kado. Het is dan ook niet zonder trots dat ik wat foto's plaats van mijn noeste arbeid en wat er van terecht gekomen is.

Op naar een nieuw project!



19 opmerkingen:

  1. Wat prachtig is het geworden.
    Ik wil het haken ook weer oppakken. Ik vind het ook prettiger dan breien.

    Fijn weekend, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is mooi. Zowel het kindje als het deken. Ook hier is het haken begonnen. Zo leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi zo'n witte granny-deken. Vaak zijn ze heel kleurig, maar "gewoon" wit is prachtig, zeker voor zo'n lief babietje.
    Groeten,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig vind ik deze deken! Mooi zo'n lief kindje eronder:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een speciaal cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi geworden hoor, complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo, wat een werk, en dan ook nog zo'n mooi resultaat! Mijn complimenten hoor! Even uit nieuwsgierigheid; wat voor steek heb je daar gebruikt? Is dat de puff stitch? Ik ben net begonnen met haken dus ben nog niet helemaal op de hoogte. Maar ik geniet er ook helemaal van; ik zit nu al een muts voor de winter te haken...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank allemaal! Ben meteen weer begonnen met een nieuw project, want als je het eenmaal in de vingers hebt is het zwaar verslavend. En ik val er nog van af ook, want ik heb geen handen meer vrij om te snacken :-)

    @Nienke: ik heb hier de link van de tutorial waarmee ik het geoefend heb, dan kun je het zien. Ze noemen de steek hier "crochet" of "double crochet", maar op het filmpje is vrij duidelijk te zien hoe het moet. Succes!
    http://www.youtube.com/watch?v=11Wh7IOT9BI

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook begonnen met haken. In de jaren 80 ben ik een expert breien geweest, maar het grootste deel zou ik weer opnieuw moeten leren. Haken heb ik nooit eerder gedaan. het is inderdaad erg leuk om te doen. Een granny square is mij nog niet gelukt. Succes verder met het haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooo, wat mooi in het wit... 'k vond zelf de voorbeelden die ik wel eens langs zag komen op het www te kleurrijk, maar dit vind ik prachtig... Wat voor materiaal heb je gebruikt? Als het zoveel werk is, is het ook wel fijn als het materiaal mooi blijft in de loop van de tijd en na het wassen. Ik hoor het graag, m'n handen jeuken om te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Wendy: ik ben zelf ook niet zo van het kleurrijke, maar ik vind gehaakte dingen wel erg mooi, vandaar de keuze op wit. Kun je nooit fout mee gaan lijkt me ;-)
    Ik heb mijn haakgaren besteld bij breiwinkel.nl. Het is 100% katoen en wasbaar op 40 graden; daar let ik altijd wel op als ik wol koop. Het dekentje is gewassen en niet gekrompen, dus ik ben tot nu toe erg tevreden over de kwaliteit.
    Succes met je project, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor de info, volgens mij heb ik nog witte katoen op zolder liggen. Het leek wat 'wollig' op de foto, dus ik dacht dat je wol oid had gebruikt, maar nu ik net nog even weer keek, kon het inderdaad wel katoen zijn. Laatst had iemand op een blog een deken gemaakt van acryl en die was na een korte tijd niet mooi meer, zo jammer. Ik loop meteen even naar boven! Nogmaals: dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 'k Had nog 12 bolletjes katoen liggen, en m'n eerste lapje is af. 't Is wel een minilapje, iets minder dan 10 x 10 cm... misschien dat ik iets te strak haak? Of had jij ze ook zo klein? Heb je ze aan elkaar gehaakt of genaaid? Ik ben helemaal enthousiast, dat merk je zeker wel... 'k Weet niet hoe groot de deken wordt, maar ik heb nog een dochtertje met een poppenwagen, dus dat moet goed komen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Wendy: wow, je gaat er meteen hard tegenaan! Ik heb lapjes van zo'n 12 x 12, met mijn (relatief losse) steek is dat zo'n vijf rondjes grannysquare (ik kan even geen betere omschrijving bedenken). Aan het eind van de rit heb ik ze allemaal aan elkaar "gehaakt". De lelijke kant naar boven leggen en met lossen aan elkaar haken. Ik heb steeds lange rijen van 10 lapjes gemaakt en helemaal op het laatst de lange rijen ook weer aan elkaar zodat het een rechthoekige sprei werd.
    En toen heb ik heel lief aan mijn moeder gevraagd om er op de machine een lakentje achter te naaien, want dat kan ik niet zelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super dat je nog even weer een uitleg geeft. Ik denk dat ik toch minder los haak, maar het geeft niet. 'k Heb inmiddels het eerste bolletje katoen opgehaakt en ben zeven lapjes verder. 't Is heerlijk ontspannend om te doen, lekker simpel, je hoeft er niet bij na te denken en je krijgt een leuk resultaat. Een lakentje erachter geeft vast een heel afgewerkt effect, 'k heb m'n dochtertje al beloofd dat ik het voor haar maak, maar oudste dochter (15) wilde eigenlijk ook wel zoiets...
    Meestal heb ik veel aan de overdenkingen op je blog, maar nu dan een origineel idee. Hartstikke leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nu hád ik al de drang om mezelf te leren haken, maar met dit verslag en de prachtige foto's kán ik het toch niet meer laten? ;o)

    Prachtig cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een schitterende deken! En wat een bijzonder cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtig, dit wit, een eigentijds antwoord op de kleurrijke jaren70 plaids.

    BeantwoordenVerwijderen