26 november 2011

doe het zelf

Als ik door de stad loop of reclames op tv zie dan valt het me op dat er ongelofelijk veel te koop is wat het dagelijks leven makkelijker en comfortabeler moet maken: stoomdrogers om de was kreukvrij uit de trommel te krijgen. Luxe koffieapparaten met ingebouwde tijdschakelaar zodat je na het ontwaken direct een dampende kop kunt nemen; met of zonder vers cappuccinoschuim. Robotmaaiers voor het gazon. Stoomreinigers om tijd te besparen op lastig schoonmaakwerk. Schoonmaakmiddelen voor wastafel, spiegel, vloer, toilet tegeltjes, hout en steen.

Ondanks al deze ondersteunende middelen hebben we het nog altijd drukker dan ooit en raken we steeds verder verwijderd van de praktische vaardigheden die voor onze oma's vanzelfsprekend waren. Dat geeft me een ongemakkelijk gevoel van afhankelijkheid; ik wil voor eenvoudige klusjes niet moeten leunen op dure en/of ingewikkelde apparaten of op betaalde diensten door anderen. Ik wil onafhankelijk zijn.

Tegelijkertijd ben ik ook zo'n werkende moeder die probeert de bordjes gezin, huishouden, werk en sociaal leven in de lucht te houden. Als ik hier zou beweren dat ik geen enkel beroep doe op ondersteunende apparaten of de inhuur van derden, dan zou ik liegen. Ik probeer alleen een gezonde balans te bewaren tussen mezelf handige vaardigheden aan leren en mijn toewijding zoeken tot techniek.

Zo heb ik gewoon, net als de meeste normale gezinnen, een wasmachine en een droger. De wasmachine draait alleen als de trommel helemaal vol zit en kleding niet meer door het te luchten fris te maken is. De droger probeer ik alleen maar te gebruiken als het niet anders kan; in de winter gebruiken we hem vaker dan in de zomermaanden. Ook een vaatwasser is een onontbeerlijk apparaat in ons huishouden en sinds ik gelezen heb dat dat qua energieverbruik niet veel scheelt met een handwasje voel ik me daar een stuk minder schuldig om. We hebben een doodnormale stofzuiger die naar tevredenheid werkt, een prima werkend strijkijzer (gewoon de was als het nog een tikje vochtig is strijken en het is zo gepiept). Ik heb geen ingewikkeld espresso of cappuccino-apparaat, maar een koffieautomaat de we voor 50 cent op de rommelmarkt hebben gekocht. Gewoon met zakjes, niet met cupjes of pads. Deze apparaten maken mijn leven comfortabel; ik heb geen behoefte aan duurder, luxer, glimmender of hipper.

Verder heb ik mezelf in de afgelopen jaren de nodige vaardigheden aangeleerd en is mijn lief gelukkig ontzettend handig als het op techniek aan komt. Niet alleen heeft ons dat in de loop der jaren veel geld bespaard, ook heeft het - zonder overdrijven - mijn leven verrijkt. Het heeft iets zinnelijks om zelf je brood te bakken, een meubel op te knappen of met de hand de badkamervloer te schrobben. Het gevoel van zelfstandigheid als iets uit je eigen handen is ontstaan is onbetaalbaar. Maar ook hier geldt dat onze tijd relatief schaars is en dat we dus iedere keer de afweging maken of we iets zelf doen, er een apparaat voor aanschaffen of het uitbesteden:

  • Het zelf repareren van fietsen, de auto en huishoudelijke apparaten is vrijwel altijd goedkoper dan het laten repareren of vervangen. Dat doen we dus meestal zelf.
  • Naaien van kleding is tijdsintensief, ik ben er niet goed in en stof is tamelijk duur, dus daar begin ik niet aan.
  • Breien en haken van mutsen, sjaals en leuke accessoires is een hobby en ik heb een tamelijk goedkope leverancier van materiaal, dus dat doe ik zelf.
  • Schilderen van de buitenboel kunnen we in principe zelf, maar omdat we het allebei eng vinden, zo op een wiebelige ladder, besteden we het uit.
  • Koken vanaf de basis zonder pakjes, zakjes of blikjes is gezonder - alhoewel niet altijd goedkoper - dus maak ik mijn sauzen en kruidenmixen zelf.
  • Haren knippen heb ik mezelf aangeleerd omdat dat al snel een paar tientjes per maand scheelt bij mijn mannen.
  • Ik heb mezelf in de loop der jaren een paar apparaten gegund die als luxe kunnen worden bestempeld, maar waar ik toch wel erg blij mee ben: mijn sojamelkmaker, een droger voor onder andere kruiden, groenten en fruit en een slowjuicer, waarmee ik gezonde sappen kan maken.
  • Behangen, de binnenboel schilderen, tegelen en plamuren nemen we zelf ter hand.
  • Een hogedrukreiniger lenen we ongeveer één keer per jaar van een buurman. Dat is veel te weinig om er zelf één aan te schaffen, maar voor het reinigen van ons terras vind ik het soms wel handig.
  • Sparen en beleggen zijn dingen waarbij we vooral op ons eigen gezonde verstand willen vertrouwen. Adviseurs en tussenpersonen hebben er een belang bij je producten aan te praten of bepaalde keuzes te laten maken. Er is veel informatie beschikbaar en aangezien we geen al te wilde beslissingen nemen kunnen we het heft op financieel vlak gewoon in eigen hand houden.
  • Wel heb ik het ongelofelijke geluk dat mijn vader deskundig is op het gebied van belastingen en daarom mijn aangiftes invult.
  • Er ligt in dit seizoen behoorlijk wat blad in de tuin, maar een bladblazer is volgens mij een volledig overbodig apparaat. Niets wat ik met een bezem, stoffer en blik niet voor elkaar krijg.
  • Zeep maken is leuk om te doen, maar ook tijdsintensief en een mooie natuurlijke zeep is in de winkel absoluut niet duur. Ik wissel het zelf maken en kopen dus af.
Hoe gaat dat bij jou? Heb jij apparaten die anderen als "luxe" zouden beschouwen, maar die voor jou je leven leuker of gemakkelijker maken? En doe je dingen zelf die "normale" mensen zouden uitbesteden?

9 opmerkingen:

  1. Leuke profielfoto :)

    Ben blij met koffiezetapparaat, wasmachine en vaatwasser. En met grasmaaier (graties gekregen he). Cd's spelen kan ik zelf ook niet dus daar hebben we apparaten voor.

    Heb geen strijkplank, strijkijzer, waterkoker, sapding (maar wel een staafmixer), beleggingen of ingewikkelde polissen.

    Schilderen doen we zelf maar voor het tegelen van toilet komt er binnenkort een handige meneer.

    Grappig hoe iedereen het weer anders doet, ondanks dat je min of meer de zelfde doelstelling hebt: eenvoudiger leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben geen droger, ik hang de was in het trapgat aan een rekje. Maar ik heb wel een magimix waarmee ik o.a brooddeeg kneed omdat mijn reumavingertjes dat niet meer kunnen. Dus bak ik zelf brood en koek. Ik ben ook blij met de vaatwasser maar gebruik een half vaatwasblokje en azijn als glansmiddel. De wasmachine wordt gebruikt met zelfgemaakt wasmiddel en azijn. Binnen schilderen we zelf, buiten besteden we het uit omdat we ook niet zulke helden zijn op ladders. Met koffie zetten hebben manlief en ik een geschil, ik pleit voor handmatig opschenken en hij voor de (gekregen) nespresso. Gelukkig drinken wij zeer weinig koffie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie post. Kan mij hier helemaal in vinden (less is more). Ik ben student en heb verschillende redenen om groener te leven, minder afval te creëren en zo richting zero waste te leven.
    -- Ik heb de ruimte niet eens voor een droger. Daarnaast weegt de aanschaf niet op tegen het gebruik. Ik doe twee wassen per week. Drogen kan aan een wasrek :)

    -- Zelf eten koken is vaak net zo snel als een kant-en-klare maaltijd. (m'n fiets pakken - 5 minuten heen naar de supermarkt - pakken en langer wachter dan nodig is - 5 minuten terug. etc) Dus even een pasta en groente koken, tofu bakken en een beetje saus warm maken, gaat net zo snel. Of misschien nog wel sneller. Owja, het scheelt ook nog euros :)

    En zo kunnen we nog even doorgaan. 't voelt een stuk beter en scheelt ook nog. Leuk om te lezen dat jij er ook zo over denkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man is heel handig. Die repareert veel zelf.Omdat ik vrij dure wollen sokken draag,stop ik de gaten.Ik heb de tijd om te koken. Dus soep,saus,pizza,brood,koek,ik maak zoveel mogelijk zelf.Ik beschouw onze led-tv nog altijd als een luxe en kan enorm genieten van mooie programma's. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vreselijk dol op mijn Magimix keukenmachine en Bamix staafmixer. Met de laatste heb ik vanmiddag zelf leverpastei gemaakt, en ik snap niet waarom ik dat nog nooit eerder heb gedaan...fantastiiiiisch lekker! En ik maak vrijwel elke middag verse, biologische soep voor mijn lunch: Groente, biobouillon erbij, koken, pureren...zalig!

    Een vaatwasser heb ik niet meer. Ik vind afwassen wel iets hebben. Ik denk dat als de droger het begeeft ik die ook niet ga vervangen, nu de kinderen niet meer zo klein zijn redden we het best wel zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Af en toe is het inderdaad goed om eens na te denken over wat we eigenlijk allemaal hebben. Vooral nu ik eigenlijk-best-wel-heel-graag een Ipad wil kopen die ik helemaal niet nodig heb! We hebben geen droger, geen magnetron, wel een vaatwasser en een Kitchenaid keukenmachine, ik kook graag. Ik heb zo'n Samsung Galaxy tab mobiel die ik ook helemaal niet nodig heb, maar wel heel handig vind. Tja, af en toe vind ik luxe gewoon lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik probeer soms speelgoed voormijn neefje of nichtje zelf te maken (met mijn vriend). Zo hebben we samen een speelgoedwinkeltje/poppenkast in elkaar geknutseld. Ik haak mutsen en sjaals voor hen en ik haal inspiratie bij www.madebyjoel.com om eenvoudige leuke dingen voor hen te maken. En sinds kort naai ik ook zelf knuffels, vlaggetjes of magneetletters als geboortecadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alhoewel we best wel luxe hebben stel ik toch ook vast dat bepaalde zogenaamde noodzakelijke apparaten eigenlijk niet zo'n verbetering zijn. Zo is de wasmachine en de microgolf voor ons gezin met drie jonge kinderen echt noodzakelijk. De wasdroger daarentegen, valt tegen: te gekreukt, te veel krimp, en teveel slijtage aan het wasgoed. Die gebruik ik dus uitsluitend voor de lakens in de winter. Geef mij maar de wasdraden buiten en de wasrekken.
    Ook mijn koffiezetmachine is aan mijn zus weggegeven. Opgieten op de ouderwetse manier gaat veel sneller en is een streling voor de neus. De vaatwasser, tja, da's een twijfelgeval: ik ben nogal een moeilijke wat afwas betreft. Het moet écht proper zijn. En de resultaten van mijn nochtans dure vaatwasser voldoen meestal niet aan mijn strenge normen. Ik heb die vorig jaar aangeschaft wegens constant ruwe uitgedroogde handen, maar ik prefereer toch nog steeds het simpele afwassen met de hand. Die vaatwasser is dus de eerste en de laatste ;)
    Technologische dingen zoals I-pod, I-pad, smartphone, en dergelijke, dat interesseert me niet.
    Eten maken, doe ik altijd zelf, ik gruw van pakjes-kant-en-klaar. Bovendien zit daar meestal veel te veel kleurstof, zout of vet in. (Alhoewel manlief en kroost dat af en toe best zien zitten....)
    Speelgoed, leesboeken voor de kinderen (en soms kledij) koop ik vaak voor een prikje in de kringloopwinkel.
    Strijken en huishouden doe ik allemaal zelf, maar de tuin onderhouden, dat doet de tuinier (bloos)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo maakt iedereen zijn keuzes: bij mij is tuinieren een heerlijke vorm van ontspanning (alhoewel tuinieren een groot woord is voor dit stukje grond van 5 bij 8). En ik ben een groot liefhebber van mijn vaatwasser, alles gaat er in, van servies tot teenslippers!

      Verwijderen