06 april 2013

zelf maken: wormcomposter

Het was vandaag tijd voor een doe-het-zelf projectje met zoonlief. Ik ben al een tijd enthousiast over wormencompost, maar helaas is het vat dat ik daarvoor gebruik niet handig: het bestaat uit één etage en daarom is het een enorm gedoe om de compost te oogsten zonder alle wormen kwijt te raken. Vandaar het project van vandaag: een wormcomposter met meerdere verdiepingen.

Het voordeel van deze uit drie lagen bestaande composter is dat het oogsten een stuk eenvoudiger wordt: de onderste bak bevat geen gaten en doet dienst als opvang bak van de wormthee (het vocht dat vrijkomt bij het verwerken van de voedselresten door de wormen). De bak die daarin gestapeld staat heeft kleine gaatjes in de bodem waar het vocht door naar beneden kan sijpelen, maar waar de wormen niet door passen. In deze bak worden krantensnippers en organisch materiaal gedaan als voedsel voor de wormen. Dit wordt straks je compost. In de bodem van de bovenste bak maak je twee grotere gaten. Als de bak bijna vol is en al het organisch materiaal van de eerste verdieping op is, begin je met het toevoegen van organisch materiaal aan de tweede bak. De wormen zullen op zoek gaan naar nieuw voedsel. De wormen verhuizen daarom naar de tweede etage, zodat je de eerste makkelijk kunt oogsten. Vergeet niet regelmatig de onderste bak met wormenthee te legen; dit is een soort natuurlijke plantenvoeding die (verdund!!) prima bij het gietwater voor kamerplanten of de moestuin kan.

Gun de wormen vervolgens een tijdje hun rust zodat ze kunnen acclimatiseren. Doe er niet teveel organisch materiaal bij totdat de vertering echt goed op gang is gekomen.

Een fotoverslag.

Men neme drie stapelbare plastic bakken en een deksel (deze zijn doorzichtig maar zwart is nog beter). Deze zijn respectievelijk 12 liter (2 stuks) en 18 liter

Boor kleine gaatjes in het deksel zodat er voldoende zuurstof bij kan maar de wormen niet kunnen ontsnappen

Boor wat grotere gaten (ongeveer 3 cm doorsnee) in de bodem van één van de twee bakken (in ons geval: een 12 liter bak) en kleine gaatjes in de bodem van een andere (in ons geval: de 18 liter bak). Laat één bak ongemoeid

Versnipper oud papier (liefst zonder drukinkt) zodat er een laagje van een centimeter of twee á drie ontstaat. Maak dit een beetje vochtig met de plantenspuit

Breng een laag organisch materiaal op de krantensnippers aan. Wij hadden nog een oude komkommer, een koffiefilterzakje met inhoud en de onderkant van raapstelen liggen

En zo ziet dat er dan ongeveer uit

Voeg de compostwormen (zgn tijgerwormen) toe. Deze vind je onder in je "normale" compostvat, maar je kan ze ook bij de viswinkel kopen

...en dit is waar we het allemaal voor doen. Een schepje wormencompost uit mijn "oude" vat

10 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het nogal scheelt met de compostbak van een bekend merk. Die zijn behoorlijk aan de prijs. Brengt me op een idee.
    Laat je de bak ook nog eens zien als deze een tijdje in gebruik is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er alvast een fotootje bij gezet van het resultaat uit mijn vorige compostvat om je een indruk te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maak je geen Bokashi meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat maak ik ook nog steeds: in de tuin maak ik "normale" compost, in de keuken staat de bokashi-emmer en daarnaast heb ik dus het wormenproject. De eerste is vooral geschikt voor tuinafval (staat verder van het huis en gaat langzamer). De andere twee gaan ongeveer gelijk op qua snelheid, alleen staat een wormenbak zo raar in de keuken, dus die staat een beetje uit het zicht.

      Verwijderen
  4. Een handige handleiding! We hebben zelf een standaard model uit de winkel (gekregen) maar dit is natuurlijk stukken voordeliger. Ik heb een link naar jouw handleiding geplaatst op de facebookpagina van Wroeten (http://www.facebook.com/wroeten)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks is voordeliger dan krijgen! Maar inderdaad; dit kost een paar losse euro's. Ik kom meteen ook even op FB kijken.

      Verwijderen
  5. Ik hoop dat je het goed vindt dat ik een verwijzing naar dit blog plaatste op de site van "een beetje groener" want zij had het vandaag over Bokashi/compost maken. Je hebt zo duidelijk laten zien hoe het kan!! Laat het me anders even weten, dan verwijder ik het daar.
    Groetjes, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjolijn, geen enkel probleem. Leuk juist!
    groetjes,
    Mieb

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip!
    Dit moet ik zelf denk ik ook maar eens gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen